Translate

lørdag 12. januar 2013

Tippoldefars kommode

Arvegods, tippoldefars kommode trengte en oppussing.


Historien forteller at min tippoldefar lagde denne kommoden selv. Den har visstnok vært malt før, men min mor lutet denne på 90-tallet. Det var da alt skulle være furu. Med årene etter dette hadde den gulnet, og furu er ikke helt det jeg liker best lenger.


Jeg startet med å vaske denne ned med salmiakk-vann, kvistlakke og skru av de gamle håndtakene. Disse vasket jeg i en blanding av Zalo og eddik. Deretter grunnet jeg dem og spray-lakket dem. Først med primer, så med felglakk som jeg kjøpte på biltema.


Deretter grunnet jeg kommoden med sperregrunning. Så malte jeg med Lady Finish Supreme. Tre strøk tilsammen.
Jeg bruker aldri rulle. Dette fordi jeg liker bedre hvordan overflaten ser ut etter penselstrøk.




 

Da er de "nye" håndtakene satt på igjen. Disse ble så mye finere enn slik de var i messing. Ved å pusse de opp beholder kommoden mer på den opprinnelige stilen.


Etter dette overførte jeg trykk til kommoden. Dette ga den litt av den franske landstilen. 


Hvordan man lager overføring av bilder til malt treverk skal jeg vise i et annet blogg-innlegg.


Jeg ble fornøyd med resultatet !

Håper dette inspirerte dere til å pusse opp et gammelt møbel i stedet for å kaste det.




1 kommentar:

  1. Den ble knallfin!! :D
    Hvordan pusset du opp håndtakene? Spraymaling? Har pusset opp to seksjoner, men håndtakene gjenstår... Får ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med dem, trodde kanskje ikke at spraymaling ville være så holdbart, men det er kanskje det? :P

    SvarSlett